Monday, February 06, 2012

Rondgang in de tunnelbuizen van de Noord/Zuidlijn. 22 meter ondergronds.

Begin september hebben we een kijkje kunnen nemen in het toekomstige perron en de tunnelbuizen van de Noord/Zuid lijn. 
In de infohal werd uiteen gezet hoe deze megaklus wordt uitgevoerd. 
Achter de gids die de rondleiding verzorgde staat een dummy van de boorkop op ware grootte, met een gewicht van 5000 kilo. 
Op de tweede foto ziet u een model van de gehele graafmachine met een lengte van 80 meter.
De grond die bij het boren vrij komt gaat door pijpleidingen naar de achterzijde van de machine en wordt geloosd in grote bakken (onderlossers) die in het water van het Damrak liggen om vervolgens gestort te worden in de voorheen Amsterdamse havens die wel tot 25 meter diep zijn vanwege de grote vrachtschepen die daar hun lading losten of innamen.


(op de foto klikken voor een vergroting en dan weer terug rechtsboven op het kruisje)

 


                                                      Hier het voorstuk met de boorkop


                         Hier het transport van de segmenten naar de voorzijde van van de machine.
         Zodra er weer een paar meter weg geboord is worden 6 segmenten als een ring gemonteerd.
   Als er 5 zijn geplaatst wordt de laatste, en dat is de kleinste die een vorm van een keg heeft, in de de ring getrokken zodat dit buis gedeelte de juiste diameter krijgt.  Als laatste worden alle segmenten met bouten vast gezet aan de voorgaande ring.
Als de nieuwe ring klaar is duwt de machine zich zelf vooruit door middel van stempels. Zie foto.
De graafmachine zet zich af tegen de wanddikte van de laatste ring die geplaatst is.

 

In totaal moeten er
geplaatst worden.

Een kijkje in de bouwput







No comments: